„Vládnoucí třída má školy a tisk pod palcem. To umožňuje hýbat pocity davů.“ (Albert Einstein)

Vlastnická struktura českého mediálního trhu s ohledem na globalizační procesy

Autor: Přišlo mailem | Publikováno: 10.6.2013 | Rubrika: MÉDIA
Ilustrace

Většina subjektů, dominujících českému mediálnímu trhu, je v současnosti kontrolována zahraničními majiteli; podle European Federation of Journalists (2003) je v mediálním sektoru České republiky soustředěno druhé největší množství zahraničních investic ze všech zemí střední a východní Evropy (po Polsku). Přítomnost zahraničních investorů je bezesporu nejviditelnější na novinovém a časopiseckém trhu, kde je poměr mezi domácími a zahraničními vydavateli z hlediska nákladu 13%:87%. Ve středoevropském kontextu to není žádná výjimka – podobná situace je např. v Polsku či Maďarsku, kde 80% resp. 83% tisku má zahraniční majitele (European Federation of Journalists, 2003).

Dominantní korporace, činné na tomto trhu, pocházejí s výjimkou finské Sanomy převážně ze Spolkové republiky Německo – Passauer Neue Presse, Burda Verlag, Heinrich Bauer Verlag, Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, Axel-Springer Verlag nebo Verlagsgruppe Handelsblatt – či jiných německy mluvících zemí (švýcarský Ringier). Tato skutečnost dává podnět řadě kritických, vesměs nacionalisticky motivovaných reakcí, spatřujících v ní riziko nekontrolovateného prosazování „proněmecké agendy“ (zejména v otázce Benešových dekretů) či dokonce nebezpečí plíživé „germanizace“ českého národa.

celá studie (formát PDF) ke stažení zde

čtěte také:

KRAUS II.

Ukázka nezávislosti MF DNES: Jsem kovaný pravdoláskař a nábožně uctívám Havla, přiznala se redaktorka

Jak FBI organizovala bostonský "teroristický čin"

Klíčová slova: média  | Česká republika  | propaganda  | manipulace  | demokracie
4331 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Podpořte nás
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Aktuálně nejčtenější
Články autora
Průzkum
Žádné aktivní ankety nebyly nalezeny