„Vládnoucí třída má školy a tisk pod palcem. To umožňuje hýbat pocity davů.“ (Albert Einstein)

Pohanská škola hrou

Autor: Karel I. Šimek | Publikováno: 30.4.2013 | Rubrika: U NÁS
Ilustrace

Slovenské město Humenné se chlubí tím, že „žáci základní školy Hrnčiarskej 13 zahodili klasické učení a již třetí měsíc pracují na projektu Západoslovanská mytologie“.

Mladá slečna Diana Mundíková, která o těchto aktivitách referuje na stránkách nasehumenne.sk, se v tomto pojetí „školy hrou“ odvolává – jak jinak než – na J. A. Komenského (nevyčerpatelné cliché) a dále uvádí, že se tak děje v rámci programu APROGEN. Záložka[1]

Západoslovanské mytologii se žáci věnují soustavně po dobu několika měsíců v rámci výuky slovenského jazyka, literatury, „tvořivého čtení a psaní“, mediální a výtvarné výchovy. Během projektu prý zpočátku každý pracoval jen s jedním bohem, kterého si vybral. Popisoval ho, kreslil své představy o něm, vymýšlel o něm báje, popisoval rozvrh jeho dne, nahrával s ním interview. Po čase se každý s žáků ztotožnil se svým bohem a svoje představy a vědomosti prezentoval před třídou. Následovala řízená diskuse, didaktické a dramatické hry, psaní scénářů a natáčení filmu. Diana se ptá své spolužačky:

ot.: Jakého boha sis vybrala?

odp.: Je to bůh měsíce a noci, Chors. Záložka[2]

ot.: Proč právě on?

odp.: Zaujala mě jeho role a navíc jsem hned na začátku měla představu, jak ho nakreslím.

ot.: Myslíš si, že by tyto pověry-báje mohly být pravdivé?

odp.: Nevím. Ze začátku jsem tomu nevěřila, ale čím více těchto bohů poznávám, tím více mám pocit, že někde jsou.

ot.: V čem jsou jiné tyto hodiny zaměřené na tento projekt od ostatních?

odp.: Zdají se mi být zábavnější. Nepíšeme tolik teorie a máme prostor využívat svou fantazii. Tyto hodiny jsou opravdu zábavné a mají dobrý vliv na žáky.

Nejvýše dvanáctileté děvče má jistě svoji vlastní představu o tom, co je to „dobrý vliv na žáky“.



Svantovít Záložka[3]

V aktuálním celospolečenském kontextu je zbytečné se navenek příliš hystericky pohoršovat zrovna nad touto indoktrinací démonických kultů mezi dorostenci, neboť se v našem evropském prostoru nejedná – v rámci celkového odpadu od Víry, devastace základních mravních hodnot a Bohem ustanovených pravidel – o natolik rozšířený fenomén. Přesto jde o pozoruhodný případ svědčící o duchovní vyprahlosti, rezignaci na základní Pravdy a fatálně chybnou hierarchizaci hodnot.

Slovensko, stejně jako naše země, bývalo katolickou zemí. Lidé zde měli po staletí nikým nekomplikovaný přístup k Pravdám Víry, jejichž akceptace je nezbytná pro spásu každého z nás. Nejsem schopen spolehlivě posoudit, do jaké míry je výše uvedená pedagogická metoda (a metody jí podobné) ve skutečnosti užitečná (instinktivně pochybuji). Avšak, obecně vzato – proč pro rozvoj vědomostí, schopností a imaginace nepoužijeme zdroje ověřené, které jsou zároveň zaručenými zdroji Pravdy: Písmo svaté a Tradice, resp. učení Církve? Když se tedy potřebujeme obrátit na symboly, příběhy, archetypy. Řečnická otázka.

Povědomí o dávné historii našich slovanských předků jistě může patřit ke vzdělání, ale až na desáté koleji vedle něčeho, co zásadně zformovalo naše hodnoty, kulturu a život (úmyslně odhlížím od nesrovnatelně větší závažnosti téhož z pohledu Víry – a tedy věčné spásy – aby byl argument přenositelný i do vnějšího světa).

Jalové uchopování tajemnem čpících pohanských kultů je projevem krize společnosti odpadlé od víry ve skutečného Boha. Lidé jsou v této oblasti z různých příčin nevzdělaní a dezorientovaní, tak se z přirozeného lnutí k transcendentnu nechávají strhnout na všechny možné strany k primitivně falešným symbolům. Tyto symboly jsou lidem zprostředkovány v přikrášlené, romantizované a od reality odtržené podobě. Jejich vnitřní přijetí a identifikace se s nimi sice nikdy ani zdaleka nedosáhne hloubky Víry ve skutečného Boha, přesto člověka od pravé Víry ještě více odtahuje, čemuž přispívá i obvyklá forma podávání informací v rámci těchto témat – konfrontace s vylhaným a zjednodušeným obrazem křesťanství (takových stereotypních podání je bezpočet). Člověk sice obvykle zůstává tupě vegetujícím ateisou, ovšem až do chvíle, kdy se dostane do situace, v níž potřebuje sobě nebo svému okolí dokázat svoje duchovní založení. Poté se vždy na chvíli identifikuje s podobnými symboly či archetypy.

V naší zemi mezi přívrženci starých pohanských kultů v současné době převládá orientace na mytologii germánskou, přesněji spíše její na severní odnož. To má celou řadu příčin. S germánským světem jsme historicky více konfrontováni než se světem slovanským. Severogermánská mytologie je v historických pramenech nesrovnatelně podrobněji popsána (islandská literatura), zakládá tak možnost vzniku nekonečné řady kulturních odkazů od autorů dávných až po současnou popcornovou kulturu. Germánský element se ve stejné době (řeč je o prvním tisíciletí po Kristu) výrazněji podepsal na evropských dějinách. U jistých subkultur lze také pozorovat návaznost na některé novější ideologie, které do sebe včlenily jisté prvky z germánské mytologie, o užívání germánských symbolů ve formě vojenských insignií nemluvě.

Evergreenem na naší „pohanské scéně“ jsou novodobí keltové, kde se mnohdy jedná spíše o jakási infantilně-folklóristická seskupení. Slovanští „pohané“ se více objevují teprve v posledních letech.

V zemích někdejšího Sovětského svazu je návrat ke slovanským pohanským kultům pěstován výrazně více (ne všude je jim to trpěno). Existují zde různá sdružení a komunity, pod jejichž vedením a patronací vznikají dokonce mateřské školy a další instituce. Uvidíme, zda něco takového přijde ve větší míře i k nám. Pro nositele vládnoucí ideologie to bude jistě vítané kulturní obohacení – narozdíl od nenáviděného křesťanství.

_______________________________

ZáložkaPoznámky:

[1] Alternativní program edukace nadaných. Dle stránek, která tuto slovenskou inovaci propaguje, je metoda údajně charakteristická tím, že zohledňuje všechna specifika a odlišnosti vývinu intelektově nadaných dětí se silným zastoupením alternativních psychologických přístupů ve výchově. Začíná na bázi psychologických vyšetření, nominacemi, diagnostikou a výběry žáků do první třídy. Následně pokračuje aplikací vzdělávacího programu pro žáky s obecným intelektovým nadáním, který je postaven na bázi zohlednění specifických edukačních potřeb nadaných žáků, respektování aktuální vývojové úrovně žáků, akceptování individuálních odlišností žáků, zohledňování zvláštností osobnostního vývinu nadaných, aplikování psychologického působení a podpory při rozvíjení nadání, to vše samozřejmě při realizaci kvalitní, kreativní a nadstandardní formy výuky ve škole.

[2] Není zcela jasné, zda je Chors bohem měsíce a noci. Častěji se naopak uvádí, že se jedná spíše o boha dne a slunce. Někdy bývá ztotožňován s Dažbogem, jindy je naopak vůči němu stavěn do opozice. Nejasnosti, odlišnosti a překryvy jsou způsobeny jednak absencí písemných pramenů (narozdíl např. od mytologie germánské), za druhé též regionálními a chronologickými odlišnostmi ve vývoji těchto kultů mezi slovanskými kmeny.

[3] Jeden z nejznámějších a nejuctívanějších slovanských bohů. Má čtyři obličeje, je bohem jižní, polední strany a bohem války. Jeho kult se u slovanských kmenů na Rujaně udržel až do druhé poloviny 12. století, kde mu byly mj. přinášeny lidské oběti z řad zajatých křesťanů.

http://www.stjoseph.cz/

čtěte také:

Zástěra Benjamina Kurase

Úvodník Washington Times: Druidové v US Army zabíjejí ekologicky?

Soud rozhodl, že víra v klimatické změny JE náboženství

4602 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Podpořte nás
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

FreeGlobe.cz

Švédská vláda ztratila kontrolu nad zemí: 120 pumových útoků za půl roku. Integrace migrantů v praxiTak tohle nedokážete! Greta prý vidí oxid uhličitý pouhým okem!Hrdinové z Antify proti důchodkyni s chodítkem (+ video)Na antirasistické konferenci zakázali bělochům pokládat otázkyGreta není první! Už před 27 lety tleskali světoví potentáti holčičce, která nechtěla dýchat vzduch a kupodivu dodnes blahobytně žije (+ video)

ePortal.cz

Rebelie lhářů. Vzpoura proti neexistujícímu „šestému masovému vymírání“ODS na cestě od modré k červené. K tomu můžeme ještě přičíst návštěvu předsedy ODS Petra Fialy v Řeporyjích, kam přijel podpořit místního hulváta Pavla Novotného

euPortal.cz

Další šílenosti, které se dějí ve Čtvrté říši Angely Merkelové. Každý, kdo je v Německu proti imigraci, je automaticky označován za „rasistu“ či „pravicového extremistu“...Tajné služby: Vyšší forma diplomacie? Náš významný zpravodajský důstojník o tom byl přesvědčen. Bývali špióni statní jonáci! Poslední Polreichova "zpráva o stavu světa"

Eurabia.cz

V Brně na ZŠ Vejrostova propagují dětem lásku k islámu!Orbán: Pokud Turecko pustí imigranty, použijeme na hranicích sílu!

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Rasputina na PutinaŽe Praha volí jako rozšířený ústav pro choromyslné, je věcí známou a ostatním lidem českým , moravským i slezským svorně proklínanou

ParlamentniListy.cz

Ján Čarnogurský pro PL: Za migraci může Západ. Liberalismu se bojím více než komunismu„Kdo nehlásá ve jménu EU, USA i Grety svaté, hlásá proti nám.“ Komentátor Vyoral tuší, co se po „výhrůžkách“ Pavla Zemana bude dít a koho to postihne
Články autora
Průzkum
Žádné aktivní ankety nebyly nalezeny