Četba knih způsobuje změny v mozku!

Autor: Spectrum13 | Publikováno: 5.6.2019 | Rubrika: ZDRAVÍ

Časopis Brain Connectivity zveřejnil studii, podle níž četba knih způsobuje fyziologické změny v lidském mozku, které trvají několik dní. Změny jsou patrny zejména v korové oblasti a střední rýze (sulcus centralis).

Vědci z Emoryho univerzity v Atlantě požádali jedenadvacet studentů, aby přečetli knihu Roberta Harrise Pompeje.

V průběhu prvních pěti dnů vědci zkoumali mozky dobrovolníků pomocí funkční magnetické rezonance (fMRI) v klidném stavu. Pak byli studenti požádáni, aby během devíti dnů přečetli devět kapitol z románu.

Každý večer měli přečíst jednu kapitolu a ráno jít do laboratoře, kde jim vědci pokládali otázky, aby zjistili, jestli studenti skutečně určené kapitoly četli. Potom byly jejich mozky v klidném stavu skenovány při použití fMRI.

Vědecká skupina zjistila zvýšené výboje v levé mozkové kůře. Jedná se o oblast mozku, jejíž funkcí je zpracovávání a chápání jazykových sdělení. Zvýšená míru výbojů byla patrná rovněž ve střední rýze zpracovávající hmatové vjemy. Díky ní si uvědomujeme své tělo.

Třebaže studenti nečetli knihu během skenování fMRI, přesto u nich byla zjištěny zvýšené výboje. Jak vysvětlil Gregory Berns, který experiment vedl, čtením knih se „vtělujeme do hlavního hrdiny“. Zatím to bylo chápáno pouze obrazně a díky zmíněnému výzkumu pro to máme biologické důkazy.

Je otázkou, jak dlouho tyto neuronové změny trvají. Podle Bernse vzhledem k tomu, že je lze zjistit několik dní po přečtení jakékoliv knihy, tak v případě oblíbené knihy může být biologický vliv na mozek značně větší a déle trvající.

Chcete znát pravdu? Podpořte nezávislé zpravodajství!
Číslo účtu: 2700168305 / 2010, variabilní symbol: 004

Zdroj: Brain Connectivity

Klíčová slova: zdraví  | kultura

Člověk málem přišel o hlavu! Zvířeckoprávním aktivistům se protest vymkl z rukou (+ video)Íránský útok na tankery? Japonci zpochybňují americkou a saúdskoarabskou propaganduDvě lesby uřízly malému chlapečkovi… A pak… (+ foto)Googlem ke světovládě? Vyhledávač, po němž se blbne, ale správně volíČetba knih způsobuje změny v mozku!

Cítíte ten rozdíl? Na Letné umělci lámali čínské hůlky i rdousili ruského plyšového medvěda. Zazářili nahatí Jarda Hutka a Kačka Jacques Bursíková