Četba knih způsobuje změny v mozku!

Autor: Spectrum13 | Publikováno: 5.6.2019 | Rubrika: ZDRAVÍ

Časopis Brain Connectivity zveřejnil studii, podle níž četba knih způsobuje fyziologické změny v lidském mozku, které trvají několik dní. Změny jsou patrny zejména v korové oblasti a střední rýze (sulcus centralis).

Vědci z Emoryho univerzity v Atlantě požádali jedenadvacet studentů, aby přečetli knihu Roberta Harrise Pompeje.

V průběhu prvních pěti dnů vědci zkoumali mozky dobrovolníků pomocí funkční magnetické rezonance (fMRI) v klidném stavu. Pak byli studenti požádáni, aby během devíti dnů přečetli devět kapitol z románu.

Každý večer měli přečíst jednu kapitolu a ráno jít do laboratoře, kde jim vědci pokládali otázky, aby zjistili, jestli studenti skutečně určené kapitoly četli. Potom byly jejich mozky v klidném stavu skenovány při použití fMRI.

Vědecká skupina zjistila zvýšené výboje v levé mozkové kůře. Jedná se o oblast mozku, jejíž funkcí je zpracovávání a chápání jazykových sdělení. Zvýšená míru výbojů byla patrná rovněž ve střední rýze zpracovávající hmatové vjemy. Díky ní si uvědomujeme své tělo.

Třebaže studenti nečetli knihu během skenování fMRI, přesto u nich byla zjištěny zvýšené výboje. Jak vysvětlil Gregory Berns, který experiment vedl, čtením knih se „vtělujeme do hlavního hrdiny“. Zatím to bylo chápáno pouze obrazně a díky zmíněnému výzkumu pro to máme biologické důkazy.

Je otázkou, jak dlouho tyto neuronové změny trvají. Podle Bernse vzhledem k tomu, že je lze zjistit několik dní po přečtení jakékoliv knihy, tak v případě oblíbené knihy může být biologický vliv na mozek značně větší a déle trvající.

Chcete znát pravdu? Podpořte nezávislé zpravodajství!
Číslo účtu: 2700168305 / 2010, variabilní symbol: 004

Zdroj: Brain Connectivity

Klíčová slova: zdraví  | kultura

Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...Kolik zatím stála válka proti terorismu peněz i životů?Chtějí zrušit výuku hymny na základních školáchVeganství zachrání naši planetu, tvrdí slavný závodník formule 1. Dostal pádné odpovědi od svých kolegů (+ foto)Švédská vláda ztratila kontrolu nad zemí: 120 pumových útoků za půl roku. Integrace migrantů v praxi

V celém osočování ohledně dezinformací vlastně nejde o informace, ale o to, že máte „nevhodný“ názor. Pokud máte názor, který nechválí EU, jste dezinformační...Čtenáři a přátelé Eportalu, podpořte nás prosím, nebo ukončíme činnost

Skutečný majstrštyk Vladimira Putina. Povedlo se mu vyčistit Kreml od ZápaduAktivista Nora Fridrichová, známá tajtrlikováním na protivládních demonstracích, (ne)vylepšováním svého PR ve StarDance, nenávistí vůči lidem jiného názoru a tendenčností své práce v ČT

Ministr: Antisemitizmus v Německu hrozí masovým odchodem židů!Zásadní střet se sluničkařskou mediální totalitou! Volby do Rady ČT

Zaslzíte, když na péči Vondry o život nás, Ostraváků, pomyslíteKdo je dnes víc? Vláda a stát nebo ČT?

Milion chvilek na venkově? Bude legrace. A nějaký floutek, co v životě nedržel lopatu? Pavel Černocký zle nakládáSranda nekončí: Xaver po vystoupení v ČT jede dál. Dostal anticenu a teď...