„Vládnoucí třída má školy a tisk pod palcem. To umožňuje hýbat pocity davů.“ (Albert Einstein)

KONY 2012: Státní propaganda pro novou generaci

Autor: redakce | Publikováno: 22.3.2012 | Rubrika: MÉDIA
Ilustrace

Internetová senzace šířící se rychlostí virové nákazy jménem KONY 2012 přitáhla do pozorosti celého světa osobu válačného zločince Josepha Konyho. Tento chvályhodný projekt však skrývá složitý politický program, který je ve videu prezetován velice manipulativním způsobem. Podívejme se na agendu hnutí KONY 2012 a podívejme se, jak používá reverzní (obrácenou) psychologii.



KONY je internetová, rychle se šířící kampaň, která dokázala obletět svět za méně než 24 hodin. Jejími hlavními tématy jsou africký rebel Joseph Kony, jeho válečné zločiny a “hnutí”, které ho má zastavit. Mnoho slavných osobností podpořilo toto hnutí, objevují se nové prameny a sociální média tím prakticky žijí. Přestože guerillové války a problém dětských vojáků zamořují afriku po celá desetiletí a mnoho dokumentů týkajících se těchto témat bylo již natočeno, zrovna právě toto video získalo masivní podporu a širokou diváckou obec.

Film KONY 2012 je - spíše než dokumentem - velice efektivním propagačním filmem, který je šitý na míru generaci Facebooku. Používá vysoce moderní reklamní techniky, aby dosáhla svého. Mladí lidé milují “podzemní hnutí” a chtějí mít pocit, že mění svět. Kampaň KONY 2012 tyto tužby využívá, aby přinesla něco, co není zas tak “hippie” a “underground”. Totiž vojenskou operaci v Ugandě. A nejen to, také na zúčastněné tlačí, aby si objenávali zboží, nosili náramky, které jsou spojením s online profilem a díky kterému lze zaznamenávat činnost na sociálních médiích. Toto dělá z KONY první umělý projekt, při kterém si mohou vše plně sledovat a počítat ti, kdo projekt vytvořili. Jinýmy slovy to, co vypadá jako akce “ze spoda”, je vlastně ve skutečnosti nový způsob elity, jak prosadit své cíle.

EXPERIMENT PROPAGANDY

Video začíná zvláštním úvodem: “Následujících 27 minut je experiment. Ale proto, aby fungoval, musíte dávat pozor.” Je to test, protože zkouší novým průkopnickým způsobem vnutit státní politiku facebookové generaci. Když v minulosti vláda potřebovala obhájit válku, president si sedl před televizní kameru a řekl veřejnosti, proč by měla být ta jistá válka v tom určitém regionu. V případě KONY je vojenská agrese převlečená za aktivismus obyčejných lidí, kde je vstup amerických vojsk do Ugandy “vítězstvím lidu”, čímž se efektivně převrací klasický komunikační model.




Na konci videa je obrázek vysvětlující principy rozhodování z vršku pyramidy, odkud elity skrz masová média komunikují s davem.

V důsledku příchodu sociálních médií se stal diagram na obrázku méně účinným pro předávání informací mladé generaci. Reportéři CNN a president už nejsou ti, kdo oslovují národ. Teď spíše letí “lajkování” na Facebooku a sdílení videí na Youtube. To je dnes cesta, kudy procházejí zprávy. Studujíce analyzujíce a znásilňujíce nejefektivnější způsoby, jak změnit názor veřejnosti, se KONY zdá být pokusem zjistit, jak účinná může být sdílecí internetová propagační kampaň.

Vytvořením tohoto hnutí a donucením lidí chtít intervenci amerických vojsk v Africe se géniům této kampaně podařilo nemožné: obrátit model propagandy  tak, aby vycházela z lidu. A tím nejenže masy přijmou propagandu, ale také berou (úspěšný výsledek) jako své vítězství (a mají pocit, že elity nemají vládu. pozn. př.)


“Žijeme v novém světě”, Pravda. Logo KONY 2012 výstižně zobrazuje jak mohou sociální média otočit model propagandy. Přesto se nenechme zmást. Moc není soustředěná v základu pyramidy, k tomu je daleko. Všechno je to jen zdání.

Když byla (spojenými státy) vyhlášena válka Iráku, veliká část americké mládeže odporovala válce. Čím to je, že teď najednou prosí vládu, aby posílala do Afriky vojáky? Jednoduché video připravené právě pro facebookovou generaci to jednoduše zařídí. A stejně jako je to i v případě jiných kampaní, které ospravedlňují válku, prvním úkolem je určit zlouna.

IDENTIFIKACE ZLOUNA


Uvedením Konyho do souvislosti s Bin Ladinem a Hitlerem obhajuje KONY 2012 válku.

Mým záměrem není v žádném případě obhajoba Josepha Konyho, nebo (evokovat) postoj, že “on není přece tak zlý”. Stejně jako jiné partizánské frakce, se ta jeho dopouští odporných zvěrstev. A přesto, problém dětských vojáků existuje už desítky let a v Africe je doslova stovka takových Konyů. V některých případech jsou tyto armády dokonce sponzorovány západními zeměmi. Kdybychom šli ke skutečným kořenům problému, zjistili bychom,  že afrika je zamořena guerillovými válkami už od té chvíle, kdy západní země “osvobodily” kolonie a tak rozdělily africký kontinent podle svých zájmů. Přesně! Místo vytyčení hranic jednotlivých zemí na základě rozmístění etnických skupin a kmenů, které zde žijí, byly hranice uspořádány podle ekonomických požadavků zemí jako jsou Velká Británie, Francie a další. Výsledkem toho je spousta uměle vytvořených států, z nichž každý obsahuje různé kmeny, etnické skupiny a náboženská vyznání. Ve chvíli, kdy se jedna (skupina) chopí moci, ty ostatní jsou utlačované, což zákonitě vede k násilí a rebeliím. Přimíchejte k tomu ještě špetku extrémní chudoby (díky vysávání přirozených zdrojů afrických zemí západem) a máte chovnou půdu pro nelítostné vojevůdce. Dokud nebude tento problém vyřešen, vždy se v Africe nějaký ten Joseph Kony objeví.

Nic z toho se ale z videa nedovíme. Vše, co se zde říká, je, že zatknutí Konyho učiní svět lepším. Kampaň KONY 2012 je o nalezení zlouna, “vytvoření negativní celebrity” a přesvědení lidí, aby chtěli jeho smrt z rukou amerických vojáků. Vyřešení pravé příčiny problémů třetího světa nebylo nikdy na pořadu dne. Ale ukázání prstem na zlouna kvůli obhájení vojenské akce je tu vždy. Jestliže v případě Saddáma Husaina byla “páka fakt” (později prokázána jako nepravdivá) záminkou invaze do Iráku, tak v případě Konyho je použita technika jiná, a to taková, která má základ v reklamě.

Jakýkoliv specialista na marketing vám řekne: “Ne fakta, ale emoce prodávají.” První část filmu KONY 2012 působí hlavně na emoce. Snaží se vytvořit obrázek o sympatickém filmařovi, jenž nám ukazuje “střeva trhající” obrázky afrických dětí v bolestech, utrpení a zoufalství. Potom nastává kritický bod: Joseph Kony je příčinou toho všeho. Ne zneužívání a devastace Afriky západními zeměmi, jež zapříčinily chaos, bezpráví a chudobu. Ne, to Kony. Ten bastard. George Clooney se na něj teď dost zlobí. Dokonce o tom napsal na tweetu.

Další reklamní taktikou je vyhledání nejnižšího společného jmenovatele. Jinak řečeno, aby byla zpráva doručena, musí se s diváky jednat jako s dětmi. To je to, co KONY 2012 přesně dělá. A to tak, že problém přehnaně zjednodušuje a v dramaturgickém plánu ho vysvětluje skutečnému dítěti, které zosobňuje diváky. To není moc překvapující, když si uvědomujeme, že tohle je způsob, jak nás chápou “ti nahoře”.


Tato scéna zahrnuje následující: “Hele, blbečku, když to chápe tohle děcko, tak to raději taky pochop!”

Jakmile je divák pohnut, zdětinštěn a problém je mu vysvětlen jako ve školce, je volný prostor pro pravý úkol videa: definice politiky (manipulativní indoktrinace, pozn. př.).

DEFINICE POLITIKY

KONY 2012 je hnutí podporované mocnými světa a jeho cíle jsou přesně vymezené. Jak se říká v úvodu, jedná se o experiment. To otevírá šanci vytvořit hnutí plně podchytitelné, sledovatelné, vypočitatelné a řiditelné za pomoci sociálních médií. Vrcholem tohoto hnutí je vojenská intervence amerických vojsk v Ugandě. Výsledek této “mise” nebude chápán jen jako vítězství, ale též navrátí mladým lidem víru v demokracii. Co členům hnutí možná nedochází, je fakt, že pomáhají jít politikou elit vstříc novému světovému řádu.



Tento plakát výstižně shrnuje, jak pracují ilumináti. Příslušenství k politické straně není rozhodující, pokud obě pracují pro stejnou věc. (Republikání vs. Demokraté, pozn. př.)

V druhé části jsou diváci odpoutáni od emocí a je jim popsáno, co od nich elita očekává. Americké jednotky jsou už v Ugandě, ale Kony (podle názoru filmařů) “změnil taktiku”. Proklatě, Kony, ty a ta tvoje podlá taktika. Hi-tech satelity, bezpilotní letouny a všechny možné druhy radarů nejsou očividně dost dobré, aby našly tohodle chlapíka. Ne, aby bylo možné ho chytit, je potřeba složitý plan, který obsahuje “akční sadu” a nutnost identifikace na internetu pomocí identifikačního čísla na náramku. Tak to dává smysl.


Ti, co chtějí “zastavit Konyho”, nosí náramek s unikátním číselným kódem, který musí být zaregistrován na internetové stránce. Samozřejmě jsou požadovány osobní informace.

Jakmile je náramek zaregistrován, členové hnutí ho mohou asociovat se svým Facebookovým účtem, který zaznamená veškereé KONY-akce. Výsledkem je, že každý člen KONY 2012 bude znám, identifikovaný a lehce vystopovatelný se všemi informacemi průběžně aktualizovanými. Všechna tato data budou samozřejmě těmi zodpovědnými sebrána, zapsána a archivována.

Mimoto je každý člen požádán, aby přispěl “pár babek za měsíc” (few dollars a month) v prospěch účtu organizace TRI, jejimž jediným cílem je vojenská intervence v Ugandě.


Logo TRI je převrácený znak míru (takzvaný PEACE symbol). V symbolice znamená geometrické převrácení piktogramu jeho opačný význam. Jinými slovy, TRI je pro válku. Mír opravdu nezahrnuje “vyzbrojování” a “trénink” vojáků proti povstaleckým frakcím. Jak se píše v románu 1984 VÁLKA JE MÍR, SVOBODA JE OTROCTVÍ A NEVĚDOMOST JE SÍLA.

Na podporu věci a za účelem učinit ji populární bylo naverbováno několik elitou podporovaných umělců a politiků jako například Lady Gaga, Jay-Z, Oprah, George Clooney, Bono atd. Zatímco někteří z nich mohou mít opravdouvou starost o dění v Africe, mnozí z nich jsou jen pěšáky elity na podporu jejích zájmů.


Vidím zde snad válečného štváče George W. Bushe? Týpka, co lhal celému národu, aby mohl napadnout Irák kvůli jeho ropě? Hm, zvláštní.

Když se přeneseme přes pocity a osobnosti, výsledek kampaně je nasnadě a ponořený do skutečné politky. Po pádu super nepřítele, tedy Sovětského svazu, si západní mocnosti hledaly způsob, jak si podrobit místní samosprávy ve světě, zejména pak v zemích třetího světa. Uganda je součástí plánu. Stejně jako byl využit strašák Bin Ládina v případě Afghánistánu, tak se dnes Kony stává vstupenkou do Ugandy.


Video nezakrývá, jaký je cíl tohoto “hnutí”. Americké jednotky přebírají dohled nad armádou Ugandy stejným způsobem, jako převzala v posledních pěti letech dohled nad iráckou, lybijskou a dalšími.

NA ZÁVĚR

KONY 2012 je chytře vykonstruovaná kampaň zaměřená na dnešní mládež, tedy budoucnost tohoto světa. Za pomoci použití supermoderních technik a nových technologií je kampaň prvním pokusem “obrácené propagandy”, kde požadavky zdánlivě vycházejí od lidí. Za pomoci zapojení emocí, nesmyslných konstrukcí a povrchních vysvětlení zkouší zmást lidi dobré vůle, kteří mají touhu pozitivně ovlivnit svět, než by podporovali obrovskou válečnou mašinerii, která je řízena elitou.

Chce KONY vymítit dětské vojáky, nebo se snaží vytvořit nový druh?



…jistě.

Dovětek překladatele:

Jestliže se film snaží zastavit Konyho-verbovače dětských vojáků, což je vlastně základní výhrada, kvůli které je jeho jednání neomluvitelné, JAKÝM ZPŮSOBEM BUDOU AMERIČTÍ VOJÁCI PROTI TĚMTO KONYHO DĚTEM/MUŽŮM ZASAHOVAT, KDYŽ NA NĚ BUDOU MÍŘIT ZBRANÍ!? “CHLAPČE, DEJ TO DOLŮ, JSEM TU ABYCH TĚ ZACHRÁNIL.” PRÁSK, PRÁSK: “JÁ TĚ VAROVAL!”

zdroj: www.vigilantcitizen.com

pro freeglobe.cz přeložil B. Krolewski

čtěte také:

Může být propaganda dobrá?

Konspirační teorie (díl II.) Propaganda a konspirační teorie

Americká propaganda vypustí na Facebook stovky fiktivních uživatelů

Klíčová slova: média  | USA  | Pentagon  | světovláda  | terorismus  | imperialismus  | propaganda  | manipulace  | internet
8884 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Podpořte nás
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Aktuálně nejčtenější
Články autora
Průzkum
Žádné aktivní ankety nebyly nalezeny