„Vládnoucí třída má školy a tisk pod palcem. To umožňuje hýbat pocity davů.“ (Albert Einstein)

Havlův mýtus

Autor: odjinud | Publikováno: 14.3.2012 | Rubrika: HISTORIE
Ilustrace

Václav Havel nebyl obyčejným prezidentem, na tom se shodnou jeho příznivci i odpůrci. Jeho tvář, gestikulace a tiky, podpis se srdíčkem, nachýlení postavy, heslo “pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí”, knírek, ráčkování a nejrůznější apokalyptická proroctví se staly nejlepším vývozním artiklem České republiky a zároveň doslova zdomácněly v myslích jejích obyvatel. V zahraniční i doma je Václav Havel stále pokládán za symbol odporu proti komunistickému režimu i polistopadového budování demokracie, a to i přesto, že řada jeho iniciativ skončila neúspěchem a že již odešel do politického důchodu. Už dávno se z něj totiž stal mýtus, který žije vlastním životem.

Tématem naší knihy je právě Havlův mýtus, který se pokoušíme prozkoumat, demaskovat a uvést na pravou míru. A protože se jedná o fenomén, který je jen těžko uchopitelný a popsatelný vědeckým pojmoslovím a nomenklaturou, rozhodli jsme místo ortodoxních vědeckých metod, klasifikací a typologií pracovat s liberálnějším pojmovým aparátem a prostředky přirozeného jazyka, jako je ironie, metafora apod. Esejistickým stylem přitom hodláme docílit nejen lepšího uchopení Havlova mýtu, ale také větší srozumitelnosti a sdělnosti textu. Domníváme se totiž, že se jedná o natolik zajímavé a dosud málo popsané téma, že by byla škoda, zpřístupnit jej pouze úzkému okruhu odborné veřejnosti.

V první části nazvané Havlova “masarykovská” politika se zabýváme masarykovským aspektem Havlova mýtu. Havel se totiž přihlásil k odkazu Tomáše Garriguea Masaryka a vědomě na něj navázal. Za svoje si vzal Masarykovy filosofické ideály, stejně jako Masarykův styl prezidentské politiky i masarykovské atributy prezidentského úřadu. Zcela v masarykovském duchu pojal funkci prezidenta jako postavy pohybující se vně politických stran, která se místo na prosazování konkrétního politického programu orientuje na obecnější politické problémy a střeží základní mravní hodnoty, na nichž je stát založen. A masarykovským způsobem se angažoval i v zahraniční politice. Podobně jako on usiloval o rekonstrukci Evropy a snažil se institucionalizovat spolupráci středoevropských států. V čem konkrétně je ovšem Havlova politika “masarykovská”? Jaké jsou její problémy a limity? To jsou otázky, na něž se pokoušíme odpovědět z kontextu Havlova politického působení v období “normalizačního” komunistického režimu, během přechodu k demokracii a rozdělení Československa i ve funkci prezidenta České republiky.

V druhé části nazvané Pohádka o Havlovi se zabýváme psychosociálními aspekty Havlova mýtu, které se pokoušíme specifikovat, doložit a psychoanalyticky interpretovat. V té souvislosti analyzujeme některé Havlovy beletristické i esejistické texty a snažíme se vyznačit několik klíčových mýtotvorných témat jeho řečí s tím, že vycházíme z konceptu obětního beránka. To, že mluvíme o Havlovi jako o obětním beránku, však neznamená, že jej pokládáme za tzv. nevinnou oběť určitých historických a společenských procesů. Koncept morální viny nebo nevinnosti v naší analýze nehraje žádnou roli, poněvadž nepokládáme za smysluplné dělat si pořádek v historických datech a nevědomých psychických mechanismech tím, že bychom je ukládali buď do “dobrého”, nebo do “zlého” šuplíku. Znamená-li být nevinný cosi jako nepodílet se na vytváření vlastního osudu, je nevinnost podle našeho názoru iluzí, ať už se jedná o osud myšlenky, člověka, určité skupiny nebo lidstva. Tato iluze se ale nerovná prosté fikci, falši nebo nerealistickému výkladu. Tato iluze v žádném případě není “ničím”: naopak, je možné jí propadnout, je možné s jej pomocí ovládat ostatní atd. Nevinnost je totiž podle nás obrannou představou, která má velkou sílu. Její psychogeneze spočívá v projekci vlastních “vin” směrem navenek. Domníváme se, že ten, kdo vyhlašuje svou vlastní nevinnost a klade důraz na sílu procesů, které se přehnaly kolem a jichž se stal obětí, činí tak proto, že svůj vlastní podíl na utváření světa, který zahrnuje jeho samého, chápe jako problematický, resp. morálně pochybený, a proto se ho raděj deklarativně, nicméně krátkozrace vzdává. Nenechme se tedy zmást Havlovými řečmi o tom, že jej např. do prezidentské role vrhnul osud (naposled v rozhovoru pro Mf DNES v předvečer svých sedmdesátin). Nicméně i tyto řeči si pamatujme, protože právě ony mohou přispět k realistickému pochopení toho, jak Havel spoluvytvářel svůj osud.

Slovo mýtus v názvu naší knihy sice vybízí k různým směrům interpretace, my se však vydáváme pouze dvěma z nich. Masarykovský aspekt Havlova mýtu analyzujeme proto, že mnozí v Havlovi nevidí jen Masarykova nástupce a pokračovatele, ale přímo jakousi Masarykovu “reinkarnaci”. Roli “druhého Masaryka” přitom Havel – ač s výhradami a nikdy ne výslovně – přijal. Ostatně byla to právě Masarykova polistopadová pozitivní evokace, která přispěla k vytvoření obrazu Václava Havla jako záruky a jakési morální záštity úspěšného demokratického vývoje. V průběhu 90. let se však postupně ukázalo, že Havel “druhým Masarykem” není a že se mu masarykovská role svým způsobem vymkla z kontroly. Masaryk – lépe řečeno Masaryk-výzva, Masaryk-mýtus a Masaryk-ikona – začal žít “vlastním životem”. Jako zvláštní aktér vstupoval do politických konfliktů a ovlivňoval Havlova politická rozhodnutí. Většinou zůstával v jeho stínu, občas se mu ale stavěl jakoby přímo do cesty. Havel se tím dostával do schizofrenní politické pozice. Na jednu stranu dál hrál roli “druhého Masaryka” a na druhou stranu se vůči Masarykovi snažil vymezit, aby si uhájil svoji vlastní identitu.

Psychosociální aspekty Havlova mýtu zase analyzujeme kvůli příběhu, který o Havlovi bývá vyprávěn a jenž se vyznačuje odosobnělostí, což je paradoxní vzhledem k tomu, že se jedná o příběh jednoho konkrétního člověka. Odosobnělost Havlova příběhu utvářeného “osudovými silami” přitom zčásti pochází z jeho autostylizace. Zdá se totiž, že Havlovi nezáleželo ani tolik na tom, aby prezentoval svoje autentické názory, postoje a pocity (přestože právě autenticita byla jeho velkým řečnickým tématem), jako spíše na tom, aby dobře zapůsobil, což nakonec vedlo k tomu, že sám ze sebe učinil “kolečko v hodinovém stroji dějin”. Tento pohled je podpořen Havlovým přiznáním, že to, za co se dnes ve svém prezidentském působení trochu stydí a co by na něm změnil, jsou především jeho někdejší improvizované, tedy relativně autentické projevy.

Dvojí analýza Havlova mýtu, kterou v této knize předkládáme, si rozhodně nečiní nárok být úplnou či jedinou možnou interpretací tak komplikovaného a mnohovrstevného fenoménu, jenž Václav Havel zosobňuje. Náš cíl je mnohem skromnější – chceme upozornit na některé, dosud neprávem opomíjené, aspekty a motivy Havlova myšlení a jednání, a přispět tak k hlubšímu porozumění člověku, který v poslední čtvrtině 20. století zásadním způsobem ovlivňoval názory a postoje nejen české a slovenské, ale i světové veřejnosti.

Jan Civín a Hynek Tippelt, rukopis

http://tippelt.wordpress.com

celé najdete tady - http://www.mediafire.com/?fm5wmd4nzrm

čtěte také:

Havel si přál návrat sudetských Němců i jejich majetku

A cenu zrádce národa získává ... Václav Havel

Václav Havel – boření mýtů!

Klíčová slova: pravdoláska  | Havel  | Charta 77  | Česká republika  | historie
4911 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Podpořte nás
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

FreeGlobe.cz

Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...Kolik zatím stála válka proti terorismu peněz i životů?Chtějí zrušit výuku hymny na základních školáchVeganství zachrání naši planetu, tvrdí slavný závodník formule 1. Dostal pádné odpovědi od svých kolegů (+ foto)Švédská vláda ztratila kontrolu nad zemí: 120 pumových útoků za půl roku. Integrace migrantů v praxi

ePortal.cz

V případě, že by se nepodařilo déle sehnat více peněz, činnost Eportalu bude ukončenaPropaganda na výbornou: Jak to funguje u ČT

euPortal.cz

Pokrokové médium London Times objevuje, že ty trapné genderové role jsou formou extremismu ve stylu ISISZdražování masa se v EU chystá. Připravuje se Zelený úděl chudoby

Eurabia.cz

Šíření coronaviru uprchlíky české vládě nevadí, ale do českých občanů by klidně stříleliO NEOMARXISMU A FABIANISMU

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Čeho všeho se chvilkaři budou muset ještě dopustit, než na ně padne zákon?Levice opustila pracující třídu a přeběhla k migrantům, k LGBT a posedlostí Gretou, hořekují švédští komunisté

ParlamentniListy.cz

Emanuel Moravec by zatleskal, Jasánku Šídlo. Havlérka jásá nad atomovým Hřibem. Martin Koller zírá nad hloupostí a sprostotou bruselské propagandyHřib řádil, že i Takáč kroutil hlavou: Rusům se to líbí, liberál Němcov byl jejich oblíbený politik. A pak ohlásil další šťouchy, které vůči Moskvě chystá
Aktuálně nejčtenější
Články autora
Průzkum
Žádné aktivní ankety nebyly nalezeny