V USA se vypustí geneticky modifikovaní komáři

Autor: FreePub | Publikováno: 29.1.2012 | Rubrika: VE SVĚTĚ

Ukazuje se, že geneticky modifikovaní komáři by mohli být uvolněni do životního prostředí v USA již v lednu roku 2012.

Soukromá firma plánuje zahájit uvolňování geneticky modifikovaných komárů ve Florida Keys. Floridabude první místo beta testování, aby se zjistilo, zda mají komáři škodlivý vliv na životní prostředí. Obyvatelé v této oblasti se stanou testovacími subjekty – bez možnosti výběru – tohoto geneticky manipulovaného hmyzu, pokud se firma rozhodne zažádat o povolení.

Geneticky modifikovaní komáři – neznámý nebezpečný experiment

První verze komárů byla vypuštěna na Kajmanských ostrovech v Karibiku v roce 2009, vypuštění bylo diskutováno v časopise Nature Biotechnology přičemž bylo vypuštění považováno za úspěch.

Druhé vypuštění se konalo v roce 2010, kdy bylo vypuštěno 6 tisíc komárů v Malajsii kvůli dalšímu testování. Komáři jsou geneticky modifikovaní s genem, který je zabije, pokud nedostanou antibiotikum známé jako tetracyklin. Potomci těchto komárů obdrží stejný smrtící gen, který zabije potomky, než dosáhnou dospělosti. Myšlenka je, že jak se geneticky modifikovaní komáři páří s divokými komáry, tak předávají tento smrtící gen svým potomkům, který je zabije dříve, než dosáhnou dospělosti, čímž se snižuje populace komárů.

Samozřejmě, že tito komáři představují riziko pro životní prostředí a následky pro živé bytosti nejsou známé – vynořuje se více otázek než odpovědí. Již jsme viděli, jak hrozná může být genetická modifikace pro životní prostředí a lidské zdraví, přesto lidé stále směřují ke geneticky modifikovanému světu.

Při uvolňování geneticky modifikovaného hmyzu může být dopad jak na místní, tak globální ekosystém a negativní dopady mohou ovlivnit potravinový řetězec. Jednoduše neexistuje možnost jak zjistit, co se stane, když nahradíte přirozenou životní formu na planetě geneticky modifikovaným výtvorem.

Některé otázky jsou stále bez odpovědí:

- Will Oxitec, tvůrce tohoto hmyzu, musí získat souhlas obyvatel v Key West pro vypuštění komárů? Ohledně předchozího vypuštěním Kajmanských ostrovech nebyla žádná konzultace s veřejností o potenciálních rizicích a nebyl dán informovaný souhlas místních obyvatel.

- Z vypuštěného hmyzu je 0,5% samičího pohlaví (pohlaví, které saje krev lidem), co se stane lidem, pokud budou štípnuti tímto hmyzem?

- Co by se mohlo stát ekosystému a lokálnímu potravinovému řetězci s velkým úbytkem populace komárů?

- Kdo bude regulovat vypuštění a kdo bude zodpovědný za komplikace?

Pokud Florida a Spojené státy odsouhlasí plán Oxiteca vypustit geneticky modifikované komáry, budeme mnohem blíže budoucnosti genetických modifikací a také blíže k potenciálnímu kolapsu životního prostředí a lidského zdraví.

Naštěstí soudě podle široce rozšířené opozici vůči geneticky modifikovaným potravinám je pravděpodobné, že se tento experiment neuskuteční bez boje.

Překlad článku Genetically Modified Mosquitoes to be Released in the US for the First Time