Poslední rána průmyslu globálního oteplování? Němečtí vědci z renomovaného Institutu Maxe Plancka vyvrátili východiska klimatických alarmistů

Autor: Spectrum13 | Publikováno: 11.4.2015 | Rubrika: KLIMA

Nejnovější závěry výzkumu vědců z meteorologického oddělení Institutu Maxe Plancka ukazují, že aerosolové částice vytvářené člověkem měly ve 20. století na atmosféru menší vliv, než se soudilo. To znamená, že emise kysličníku uhličitého nezpůsobují globální oteplování v té míře, jaká byla v klimatických modelech předpokládaná.

Jinými slovy, povídání o globálním oteplování následkem emisí z průmyslových zdrojů, opět nenachází oporu ve vědeckých faktech. Co s tím mají ale společného aerosolové částice? Jedná se o částice vytvořené v důsledku lidské činnosti, např. při spalování uhlí, jízdě automobilem nebo požárech. Existují rovněž přírodní aerosoly, jako jsou mraky a mlhy. Aerosoly mají tendenci odrážet sluneční energii zpět do vesmíru, čímž vyvolávají efekt ochlazování, který nivelizuje oteplování způsobené zvýšenými emisemi CO2.

Podle závěrů vědců z Institutu Maxe Plancka aerosoly nivelizují podstatně méně globálního oteplování, než se soudilo. A pokud nezpůsobují takové ochlazování, znamená to, že kysličník uhličitý je zodpovědný za menší oteplování, než předpokládají klimatické modely.

Podrobnému výzkumu vědců z Institutu Maxe Plancka však hrozí, že jeho výsledky budou přehlíženy, protože se může jednat o poslední ránu průmyslu globálního oteplování.

Zatím se neví, jak na tyto závěry zareaguje Mezinárodní panel pro změny klimatu (IPCC), neboť vědci, kteří pro tuto agendu OSN pracují, zastávají jiný pohled než vědci z Institutu Maxe Plancka. Jejich odpor pramení z toho, že přijetí závěrů o tom, jakou roli hrají aerosolové částice v odrážení slunečního záření, vede nutně ke snížení součinitele citlivosti klimatu z 4,5 stupně na 1,8.

Jinými slovy, stávající koncentrace CO2 v atmosféře je cca 400 částic na milion ostatních částic. Pokud dojde ke zdvojnásobení této hodnoty, pak podle IPCC vzroste globální teplota o 4,5 stupně, což by muselo vést k výrazné změně klimatu a následkem tání ledovců i ke změně břehové linie kontinentů.

Ovšem podle údajů expertů z Institutu Maxe Plancka zdvojnásobení koncentrace sice povede ke zvýšení teploty, ale pouze o 1,8 stupně. To už tak dramaticky nezní. Jinými slovy, pravděpodobnost katastrofální změny klimatu je menší, a rozhodně nebude postupovat tak rychle, jak předpovídá IPCC.

Zdroj: journals.ametsoc.org, niclewis.files.wordpress.com, ipcc.ch