Ch. Booker – R. North: Vyděšeni k smrti (recenze knihy)

Autor: Martin Erva | Publikováno: 30.9.2011 | Rubrika: ZISKY & ZTRÁTY

Pokud žijete v přesvědčení, že žijete ve věku rozumu, jehož výrazem je moderní stát a věda, pak kniha britského novináře Christophera Bookera a biologa Richarda Northe "Scare to Death" (London, Continuum 2010) vaší vírou hrubě otřese. A je to počin tak úspěšný, že navzdory pěti stům stranám hutného textu byl vydán ve Velké Británii od roku 2007 již třetí dotisk. Tématem je strach ve veřejném prostoru.

Autoři se ho zhostili s precizností sběratele hmyzu. Kniha je tak herbářem iracionálních témat věku rozumu.

„V historii můžeme pozorovat podobné vlny iracionality, které pravidelně prostupují společnost, od strachu z milénia až po upalování čarodějnic, které svíralo Evropu během většiny 16. a 17. století.“

Pokud máte pocit, že čarodějnické procesy, heretická hnutí podobná těm v románu Jméno růže či masové šílenství skončilo s Descartem a vynálezy přírodních věd, pak po přečtení této knihy dojdete k závěru, že se vlastně nic tak podstatného nezměnilo.

Autoři, významný britský komentátor a biolog, vás hned od počátku nenechají na pochybách, že dnešní doba je díky médiím, které zesilují dynamiku strachu, v tomto aspektu mnohem horší než ty předcházející.

Strach ve veřejném prostoru

Jistě si všichni pamatujete hrozby, které měly lidstvo vymýtit v posledních dekádách. Různé salmonelové infekce, ptačí a prasečí chřipky, bakterie e coli na okurkách, respektive v mase, respektive v potoce atd. Od salmonely po nemoc šílených krav BSE, azbest, počítačovou chybu na přelomu tisíciletí, DDT, globální ochlazování, přelidnění planety, globální oteplování až po změny klimatu. Všechna tato témata dominující médiím mají jedno společné: strach. Strach, kterým svírají veřejný prostor.

Tato kniha poskytuje první a vyčerpávající souhrn, detailní analýzu obav, které západní, ale především britskou společnost sevřely v posledních dvou dekádách. Neustále jsme zaplavováni hrozbami, které jsou často postaveny na vadných vědeckých hypotézách a falešných statistikách.

Každá hrozba má své propagátory mezi vědci doufající ve financování, v lepším případě mezi naivními novináři a politiky, kteří se snaží na panice zviditelnit a získat body. To ve svém důsledku vede k absurdně disproporční a finančně nákladné reakci. A tam začínají skutečné náklady hrozby.

Hysterie kolem bakterie Listerie v sýrech zlikvidovala řadu výrobců sýra ve Velké Británii, než úřady zjistily, že bakterie je neškodná, má desítky kmenů a v jídle je naprosto běžná. Naopak řada sýrů by se bez ní nedala vůbec vyrobit. Zjistíte, že více lidí zemřelo kvůli vybíjení stád po objevu BSE než na nemoc samotnou. Dva farmáři týdně spáchali sebevraždu poté, co se museli dívat na likvidaci svého dobytka.

Z knihy se dozvíte stovky zajímavých údajů, jako je to, kolik stála hysterie kolem přechodu na rok 2000, kdy měly údajně vypadnout všechny počítače na světě: 300 miliard dolarů bylo utraceno na boj s imaginární hrozbou. Méně úsměvná je část o případech nových pokusů, které měly v Británii ověřit zneužívání dětí a na jejichž základě byly stovky dětí odebrány rodičům. Poté, co byl celý cirkus zastaven, se na stranické konferenci Labour Party aplaudovalo těm, kteří nadále požadovali jejich odebírání a zavírání rodičů. Populární kamerový systém, který sleduje každého řidiče, byl v Británii instalován po zveřejnění falešné statistiky o počtu mrtvých způsobených vysokou rychlostí. Vláda tvrdila, že rychlost zabije třetinu všech obětí smrtelných nehod, ve skutečnosti to bylo sedm procent. Ale falešná statistika umožnila prosadit instalaci kamerových systémů za desítky milionů liber.

Falešná vědeckost

Když jsem pracoval na rigorózní práci „Znárodňování ve Velké Británii“ (FF UK 2009), zjistil jsem, že pokud chcete v demokracii prosadit nějaký ideologický nesmysl, musíte mu dát nálepku vědeckosti. Tak bylo Britům prodáno znárodnění a tak je prosazována řada levicových plánů. Řada vědců se tváří, jako kdyby neexistovala vyhraná sázka Juliana Simona, ve které dokázal, že množství zdrojů na zemi se zvyšuje a jejich cena proto klesá. Namísto toho neustále přicházejí s hrozbami, na které mají právě oni recept, pokud jim tedy státy dají dost peněz na výzkum.

Po vypuknutí ptačích a prasečích chřipek a vyděšení občanů pak existuje naděje, vakcína, kterou je nutné za miliardy koupit. Strach a naděje jsou ostatně základními pojmy politického marketingu odjakživa.

Christopher Booker pokračuje ve slavné tradici anglické žurnalistiky, kterou reprezentovala taková jména, jako byl třeba G. K. Chesterton. Obrana malého člověka, snaha jít proti proudu i za cenu útoků, novinářská práce jako kritické zkoumání světa kolem sebe. Výsledkem pak může být i dvanáct vydaných knih, které jsou všechny skvěle prodávány. Nedostatkem knihy však je, že jí chybí teoretický základ. Přitom existuje. Poskytli ho esejisté, ekonomové, filozofové a historici vědy jako Gasset, Simon či Mises, a v neposlední řadě Thomas Kuhn, který již na začátku šedesátých let zboural tezi o linearitě poznání.

Kniha je velmi obsáhlá a kombinuje řadu témat spojených jakoby zvláštně a přitom logicky strachem. Faktograficky je tak vyčerpávající, že hrozí vyčerpání čtenáře. Pokud se tak stane i Vám, doporučuji přeskočit první kapitolu plnou údajů a detailů různých strachů z jídla a přejít na spojitost kouření a rakoviny, azbest, odebírání dětí či falšování statistik o nebezpečí rychlosti.

Kniha by neměla chybět v knihovně každého, komu je divné, že ptačí a prasečí chřipka měly zničit náš svět, ale nakonec zničily naše peněženky.
Za těch pár liber to stojí.

autor je zástupce vedoucího tiskového oddělení Kanceláře prezidenta republiky